Wednesday, October 23, 2013

Pancake


 Aku skunk ni bukan main lagi..hari2 dating ngan Pakcik Google cari resepi baru..dah hantu apa merasuk aku pun tak tau la..pastu cari resepi nama harus glamer2..rasa dia belakang kira...dah faham cara dia..beli barang2nya..Bila dah buat lepas tu menjadi..aku ulang la buat benda tu dalam seminggu tu berkali2..tambah banyak ulangannya kalau laki aku puji sedap...muntah la anak2 aku makan benda yang sama je..hehehe

Korang  jangan hina rupa dia..nampak je buruk..nama bukan main glamer tu..

Resepi terbaru aku ialah Pancake..itu ikut lidah mat saleh..kalau versi melayu ialah..
'this is a Apam Balik or Lempeng'.
Senang giler buat dia...orang malas pun teror buat benda ni...golongan aku la tu...aku terpengaruh dengan Pan dia sebenarnya..hari tu pergi D.I.Y..nampak la Pan comel2 yang khas nak buat pancake..tapi aku xbeli pun..yang aku guna ni Kuali Ajaib je..pastu jadi bulat sebab guna acuan goreng telur..see, kreatif juga kan..

Resepi dia macam kira sifir je :
Satu cawan tepung gandum
Satu cawan susu segar
Satu sudu baking powder
Satu biji telur
Satu sudu susu pekat manis
Satu sudu gula
Satu sudu minyak minyak masak

Bahan A
Asingkan telur putih, pastu pukul sampai kembang..*biarkan..

Bahan B
Satukan tepung gandum dengan baking powder *biarkan

Bahan C
Satukan susu segar, gula, susu pekat manis, telur kuning..*gaulkan

Masukkan bahan C kedalam bahan B..Kacau, lepas tu masukkan bahan A..Siap!
Boleh masakkan dengan api yang sederhana


Korang letak je dalam magic pan, nanti dia akan masak jadi lubang2 camni..gebusss sangatttt..

Sebab rumah aku xda madu, aku belasah je sapu pancake dengan kaya..sedap uols!!!serius..
Resepi dia benda yang murah2 je..takat beli tepung gandum sekilo tu, banyak kali korang boleh masak..

Mula2 ingatkan aku masak, aku je yang makan..tapi yang sangat syiokkkk...sebab :


Allesya makan dua keping...aku pun belasah dua keping lepas tu :


Airis habiskan sekeping..licin pinggan!!
Acuan telur tu besar, sebab tu la satu adunan dapat 5 keping je...kakaka
Puas hati aku!!
Nanti mama cari resepi baru ye anak2..

No comments:

Post a Comment