Tuesday, January 7, 2014

50 Hengget!


Pergi pasar..saja bawa duit RM50..sbb dalam kepala memang dah set nak beli ayam je..pastu bolehlah beli breakfast..sampai sana..jenguk ikan dulu..Semua harga melampau2..serius melampau..Pasar tani pun dah upgrade rege barang tak agak2..ikan semua belas ringgit sekilo...itu anak2 bilis..kalau macam kerapu, siakap, bawal..semua rege dekat RM30..masalah jadi sebab xda orang pantau..so, peniaga letak harga IKUTSUKA je...ok..xjadi beli...

Jenguk sayur2 plak..mahal juga..dulu kalau beli tauge RM1..nanges kena paksa ngan mak makan sampai habis..skunk kalau anak ramai..beli tauge pun dah x untung...ciput sangat...minta nak beli RM0.20. peniaga tu dah pandang ko semacam je...hujung2 ayat tu dia cakap..'Xjual!"..tapi aku xbeli tauge la..aku suka sawi bunga ngan bayam je..satu cekak besar pinggang kerengge dah RM1..amik 3 so 3 hengget...campur cili sikit, dgn carrot sebatang..semua sekali RM6..

Tengok ayam plak..sebab terpaksa..beli la juga ayam dengan rege RM8 sekilo..kena dua kilo...16 hengget...boleh la makan 4 hari..pastu jalan tengok jamu...Satu benda yang aku suka dekat Pasar Tani ni ialah..ulam2 kampung banyak...kalau memang bangga makan sayur mcm aku ni oklah...memang kena sangat la kaki ni pergi kesana....Aku suka beli jamu buatan indon..fresh giler..dia blend campur cekur, kunyit, halia, lempoyan, mahkota dewa, manjakani, kunyit dengan sireh...sebotol RM6...Takat 10 minit duduk pasar tani, aku dah habiskan RM28..

Orang susah jangan dilupa..itu prinsip aku...Alhamdullilah, rezeki tak pernah putus dan Rasul pernah berkata...tidak akan papa kepada sesiapa yang bersedekah..ingat ye kawan2...So..pastu beli laksa dah RM3...beli buah sikit..campur dengan minuman Spirulina yang aku mmg simpan dekat opis..tamatlah riwayat duit RM50 aku...

Dasyatkan ekonomi sekarang...dulu ingat nak jadi surirumah sepenuh masa..bila kenangkan ekonomi yang sering buat aku laki bini boleh sakit parkinson ni..terus terlupa niat aku nak duduk umah goyang kaki...takpalah...
Orang tua2 kata..
"Bukan senang nak SENANG...bukan susah nak SUSAH"
Okebai....

No comments:

Post a Comment