Friday, January 23, 2015

Airis Nadia. "Budak Ajaib"


Budget ayu senyum camtu...

Bukan maksud nama dia tu budak ajaib...tapi aku percaya dia ni memamg betul2 kurniaan Allah SWT. Maklumlah...dari dalam perut lagi dah macam2 ragam. Mengandungkan Allesya aku releks je...makan tido...dugaan paling hebat pun kena control makan sbb diabetes...tercedera jiwa sbb nafsu makan macam naga...tapi boleh tengok je...

Tapi mengandungkan dia memang dugaan sangat2...
Memula dengan morning sickness 3 bulan xsurut2. Seret kaki pergi opis. Tiap2 hari menangis cium bau makcik cafe masak. Nanges je call laki cakap xtahan bau...Sabo je dia layan kerenah ngada2 aku tu.Lepas punch kad...sorok muka bawah sofa dalam bilik rehat. Kat situ la aku berkampung xkuar2 jumpa org. Thanks to my ex-boss...memang orang paling sporting la..xpernah dia ganggu hidup aku selama 3 bulan tu...dia biar je aku layan perasaan sesorang..

Lepas 2 hari morning sickness dah mula hilang....dugaan lagi, malam buta masuk emergency room sebab apendiks. Makan xboleh, bangun xboleh...demam tak kebah...doktor ambil keputusan...OPERATE!
Potensi baby nak selamat..dalam 10%...
Masa tu la macam.....Yunk, I needs u A.S.A.P!!!Kalau laki aku ada kepak..aku suruh je dia terbang terus terjunam ke dalam wad...Sedih tapi lap airmata sendiri...
Berjurai2 airmata sampai aku dah xmampu nangis lagi. Aku pandang borang kebenaran operation...Sepi, kosong...usap perut...Tak sanggup!!!

Bapak dia datang, aku tau dia nanges...sebab dia kalau cakap xpandang aku tu...dua sebab je...satu nanges...satu lagi pandang pempuan lain...hahahaha...

Doktor explain...dia kejap angguk, kejap kejong...pastu dia conteng la kertas keramat tu...
Serius aku nanges...

Tapi budak ajaib ni Alhamdullilah...kuasa Allah SWT...selamat tanpa apa2 kemudaratan walapun aku dibius...operate....Balik rumah lenggang kangkung. Xda pain killer pun doktor bagi. Merasalah terbaring 10 hari xbgn2. Perut dah naik..Luka susah nak cantum. Yang best pun  sbb hilang berat badan 10kg..Merasa la langsing sekejap....

Masuk umur dia 4 bulan, aku jadi minah rempit tegar. Dahlah melangkah tu macam kau tak mengandung...Sudahnya bleeding!!Bernanah telinga aku kena bebel ngan bapa dia. Ok, kita jalan sopan2. Pergi keje naik kete. Pastu, dia plak la bernanah telinga dengar aku merungut, jalan jem teruk...pukul 6.30 dah kena kuar umah. Tapi time tu telinga dia mcama kebal plak...Langsung tak bagi kesan. Muka releks je... 

Umur dia 5 bulan dalam perut..ujian datang lagi. Lift rumah rosak. Menapaklah aku tiap2 hari naik & turun 2kali sehari. Tingkat 8 ok!..Dah la bawa badan..bawa perut lagi. sampai rumah, terbongkang xbergerak sebab kaki kejang. ..
Sebulan je aku panjat tangga tu, uri turun...sakitnya memang xboleh nak bagitau. terlentang la aku tak bergerak...makan tido depan TV...dah sihat, panjat lagi...sudahnya cukup duakali uri tu turun semula...doktor dah jeling2....kalau uri tak naik semula...bersalin operate!

Ok...aku harap cepat sihat...terus pindah..sewa rumah, kuar je hospital terus duduk umah sewa dengan diri xda bawa apa2. Memang sehelai sepinggang. Makan nasi bungkus, baju hantar dobi. Ok...MC lagi 1/2 bulan.

Tak sangka dia boleh jadi sebulat ini...hehehe

6 Bulan masalah lagi, Gastik plak menyerang xberhenti...Masuk hospital lagi. Tak boleh bernafas. Jadi makan je la keje aku. Selagi rasa tak kenyang aku sumbat je...Dapatlah bertahan sebulan. Masuk 7 bulan diabetes menyerang plak. Doktor dah jemu tengok muka aku...hahaha...Dia mesti pelik, spesis apalah budak ni...mengandung pelik dari orang lain. Nak buat camna doktor...dah suratan takdirrrr.....hahahaha

Dating la aku tiap2 minggu dengan nurse...lengan dah biru...cucuk sana..cucuk sini...Ok..pasrah lagi.
Pastu 8 bulan...time aku pergi temankan papa survey motor kat Kampung Pandan...lantai licin...terduduk aku kat kedai tu. Terasa macam...buk!Baby terhentak. Amoi2 tu siap menjerit2 lagi. Papa dah kaku. Aku blur...Dah la badan berat...bangun berpapah...Releks jap...Alhamdullilah, tak bleeding. Cuma sakit perut rasa lain...Terus balik rumah...baring tak bangun2...Tunggu 24 jam...kira baby bergerak still ok...mcm biasa..buas, aktif...xbagi can aku tido.

9 bulan...2 hari sebelum bersalin..pergi sales kat Jusco...kena hentam perut dengan troli. Cina tu kelam kabut nak berebut baju murah...Tak sempat aku shoping apapun...terus cakap kat member..rasa sakit lain macam je ni. Perut mengeras...berjalan pun xlarat...sakit...duduk je tengok orang shopink. 

Cter kat bapa dia...terus dia suruh amik cuti. Padahal nak beranak lagi dua minggu. Takpalah...jangan ingkar kata suami kan...

Sempat duahari je bersenang2 kat umah...Hari ahad..time bapa dia sibuk nak pergi keje...time tu la contarction datang berulang2...tapi aku releks je...dok atas tilam..tengok TV layan sakit yang like2 tu...punyalah malas nk pg hospital...sampai malam aku layan je. Pastu siapa pergi kedai mamak...order penuh semeja...Laki aku kata makan sampai puas. Nanti dah berpantag, makan ikan bilis je...

Balik rumah, baru nak layan movie...bleeding. Call papa ajak pergi hospital. Aku releks je..mandi dulu...siap main buih sabun...Papa dia yang kelam kabut. Masuk umah siap pakai kasut. Aku pandang atas bawah je..Apehal celaru sangat dia ni...Aku baru nak siap...dengar dia dah bising2 kat luar suruh cepat. Enjin keta dah siap start...hahaha...

Pukul 12 lbh malam kan...jalan lenggang...kitorang siap gelak2 lagi dalam kete...Maklumlah nak hilangkan nervous..lagipun HUKM tu jauh juga la kalau dari Hulu Langat...
Alhamdullilah, 01.07.2012, Jam 8.24 am...lahirlah budak ajaib ni. Sihat walafiat...muka ngan pipi sama je kembang....Nangis manja2 je..pastu membuta sampai la aku kuar dari labour room. Memang langsung xmenyusahkan..Bersalinkan dia pun dahlah normal....langsung xda kena gunting...langsung xberjahit. Dugaan 9 bulan yang hebat untuk aku...tapi akhirnya Allah permudahkan semuaNYA.

Dia punya tido sampai langsung xbangun minum susu. Kuar dari labour room pukul 3 ptg, pukul 6.30 ptg doktor kata dah boleh balik. Serious macam nak lompat bintang...

Balik lepas minum susu..dia tido sampai pagi. Tapi aku yang berjaga. Risau pun ada. Tak bergerak2..Kejap2 aku jenguk. Takut plak aku..budak ni bernafas ke tidak...Cuit pipi..mulut muncung tu je bergerak..pastu tido balik..memang comfirm anak bapak la dia ni...

Itu la pengalaman aku dengan Airis. Skunk dia la paling banyak cakap kat umah tu. Sikit lagi boleh jadi professor serba tau. Kalau tengok TV, jangan harap dapat fokus. Dia punya soalan dari mula cerita tu mula, sampai tulis tamat la..Ada je soalan dia.
Airis : Mama...nape abang tu marah?
Aku : Sebab abang tu nak marah la.
Airis : Nape?
Aku : Yelah..sebab abang tu nak marah kakak tu..
Airis : Sebab?
Aku : Sebab kakak tu nakal. 
Airis : Nape kakak tu nakal?

Kalau korang mampu nak fikir jawapan yang boleh bagi dia diam....Akhirnya dia bercakap..aku yang diam.


Anak manja papa. Semua papa. Nak mandi ngan papa. Makan ngan papa. Tido memamg dah tentu bawah ketiak papa. Kalau mama ngan papa depan mata...dia mesti pilih papa. Sanggup je tak tido sampai pagi sebab tunggu papa balik...Sebab tu aku boleh releks sikit...membuta pun xda gangguan...sebab dia takkan cari aku kalau ada papa. Kecik2 ok, mama bagi papa dekat airis ngan allesya tau...nanti  korang dah besar...papa tu mama punya...hahaha...

Allesya & Airis
Mama sayang kamu. 

No comments:

Post a Comment