Monday, March 8, 2010

Dulu kala..bukan indah seperti ini..

Aku rindu nak ulang balik saat2 dulu..time aku kecil2..duduk satu rumah dengan adik beradik..walaupun ramai tapi seronok sangat2..tido pun ikut suka jer..mana ada bilik satu sorang pun..Bentang tilam..bantal ..selimut..boleh jer lena..

Aku ingat lagi saat2 tu....walaupun duduk di felda..tapi kehidupan kami susah..Abah & Mak berusaha membesarkan kami 7 beradik dengan sebaik mungkin..disebabkan pendapatan yang tidak seberapa..Abah & Mak berulang alik ke Kampung Bukit Nikmat untuk menoreh getah..pukul 5 pagi Abah & Mak dah naik motor balik kampung..

Bayangkanlah..dalam sejuk pagi tu..Abah& mak redah jer demi mencari duit..Waktu itu Abang Man masih belajar tingkatan 6 atas di sekolah swasta di Temerloh. Kak ju dalam tingkatan berapa aku tau sure..Abang Tan di Sekolah Tentera, PD...dan aku sendiri masih bersekolah dan memerlukan duit untuk itu..

Tapi abah & mak tak pernah bersungut. Kami makan apa yang ada.. Tak pernah kata tak sedap..tak pernah bergaduh tak cukup..semua dibahagi sama rata..
Bulan puasa mak akan ambil upah buat kuih bahulu & putu kacang..semuanya secara tradisional..aku pun tak terkecuali untuk menolong..bukan dapat upah pun..just dapat makan jer..nak pukul telur bagi kembang sahaja dah memakan masa 2 hingga 3 jam..itu belum lagi waktu nak bakar..duduk bawah rumah..bakar guna sabut kelapa..memang perit sungguh rasanya..

Time raya paling best..sendiri masak..sendiri makan..hahaha..
Rendang opor mak aku paling sedap..mana ada orang boleh lawan..Gulai rebus turun temurun keluarga aku sampai ke hari ini rasanya tetap sama...Mungkin sebab itu aku tak pernah memilih makanan..apa yang ada depan mata, itu la rezeki untuk aku..dah kadang2 aku sendiri memasak masakan yang alas kadar..bukan tak ada budget tapi teringin mengulangi saat2 dulu..

Mungkin orang nampak luarannya keluarga aku dulu tidak la daif mana berbanding orang lain..tapi mungkin tiada siapa yang pernah menyangka..kami pernah makan hanya berlaukkan ikan bilis..sardin satu tin dikongsi ramai2..sambal ikan bilis dengan ulam pengaga..ikan masih goreng berlada..memang jauh beza dengan makanan orang kaya..

Dari kecil memang mak dah displinkan kitaorang..pas makan basuh pinggan sendiri..mana ada orang yang nak tolong..waktu belajar memang belajar..tapi kerja rumah kena buat juga..tugas dibahagi secara adil..sapu sampah..kemas rumah..tolong masak..semua kena buat sama2..tak ada excuse..tak ada pilih kasih..

Aku taknak lupa 1st mak aku ajar aku masak..dia soh aku potong ayam..aku lanyak ayam tu sampai lunyai..banyak buang dari yang boleh dimakan..Aku bukanlah pandai sangat masak macam kakak2 aku..tapi setakat nak masak untuk suami makan tu..kira bolehlah dan Alhamdullilah..setakat ni tak pernah lagi suami aku keracunan makanan ker sebab makan masakan aku..

Aku pernah pergi sekolah tanpa wang saku..dan hingga saat ini aku tak pernah lupakan kenangan itu..tapi aku tak sedih..aku tahu bagaimana keluarga aku..dan aku bersyukur..kerana punya ayahbonda dan adik beradik yang ramai..yang aku sayang..

Cuma mungkin aku bertuah sebab abah aku ada senapang & suka memburu..aku pernah merasa makan kancil..ayam hutan..kijang..rusa..pelanduk dan ikan2 sungai yang besar2..
Mak aku akan buat pekasam..simpan dalam peti dan boleh dibuat lauk untuk makanan kami berbulan2..
Kadang2 aku goreng sendiri jer..buat resepi sendiri..tumbuk cili api + bawang pastu goreng sekali dengan daging tu..walaupun tidak sesedap masakan mak aku..tapi selagi tekak aku boleh terima aku makan jer..

Waktu aku sekolah rendah..aku tak pernah bermimpi nak naik kereta sendiri..Abah cuma ada motosikal honda lampu petak tu jer..Satu warna merah..satu lagi warna biru..yang warna merah tu memang dah uzur sangat la..itupun untuk angkut getah buku jer..
Tapi aku tak jeles pun tengok orang lain ada kereta..janji keluarga aku happy..

Waktu hari cuti..itulah kerja part time yang aku buat..tolong abah kutip getah..pacat..nyamuk memang dah mainan aku..kadang2..terjumpa ular..babi hutan pun ada..sambil kutip getah..sambil memancing..dapatlah ikan 2 @ 3 ekor..pastu soh mak buat masak tempoyak..fuh!!badan letih2..makan gulai tempoyak ngan nasi panas..sedapnya hingga menjilat jari..Peberet food aku tu..
Kerana simpanan aku mengutip getah itulah..aku dapat beli basikal BMX..masa tu harga dia RM120.00..sekarang mana dapat dah harga tu..beli dekat Kuala Krau..Aku pergi beli ngan mak & Abah..Bawa naik bot..pastu aku kayuh sampai separuh jalan dah tak larat..Alih2 abah aku yang jadi masa kena kayuh sampai rumah..aku releks jer naik motor ngan mak aku..berpeluh orang tua tu..bukannya dekat..

Sebab penangan basikal tu jugalah..aku tertiarap bawah bukit sekolah dekat dengan rumah aku dengan Nor Fariza..balik dari sekolah agama..bawa dia naik basikal tu..turun bukit pastu kayuh..Gila tul!!..memang sakit tak payah kata la..terus dapat parut kekal..padan muka aku..

Tapi kini kami semua dah punya keluarga sendiri..Abah pun dah tak ada..Yang ada cuma mak seorang jer..Kehidupan kami pun dah jauh berubah..
Alhamdullilah...semua adik beradik aku menjadi manusia yang berguna..yang hidup sempurna..ada anak2 dan punya kerjaya masing2..

Kalau nak ulang balik masa lalu memang tak akan dapat..tapi semua tu kenangan..sebab itu aku bersyukur dengan apa yang aku ada sekarang..dan kerana kesusahan dulu jugalah aku boleh berdikari sendiri..aku bukan jenis yang suka meminta2..apa yang aku nak..akan aku usahakan sendiri..

Segala harta benda yang aku ada sekarang ni pun..adalah titik peluh aku ngan papa..
Kalau boleh..aku nak ajar anak2 aku nanti cara yang sama..tegas tapi penuh dengan kasihsayang..bukan nak mendera tapi mengajar dari kecil lebih baik dari baru nak belajar bila dewasa..
Ibarat kata pepatah 'Melentur Buluh Biarlah Dari rebungnya'

No comments:

Post a Comment