Thursday, March 11, 2010

Photoscape VS CS4

Hari ini aku menulis lagi..ambil mood untuk buat kerja..Dah la hari ni punch kat Lobi terlewat 18 saat..geram tul aku..pastu naik tingkat 13, jam baru kul 8..tak pasal2 kena buka MyAkrab bagi reason...sabo aje la..
Tu yang terus badmood nak buat kerja tu..padahal aku dah bangun awal..bersiap awal tapi memandangkan jalan jammed teruk dari depan Plaza Pheonix sampai la ke MRR2 tu buat aku terkial2 untuk sampai ke pejabat..

Semalam time nak balik kerja aku tengok Xcident kat traffik light. Betul2 depan mata beb!! time tu lampu merah..tetiba jer motor tu kena redah ngan lori..kira lori tu tak sempat brek la..terus lanyak motor tu..mati serta merta..Aku dah la memang penakut dengan orang mati..terus pucat muka dibuatnya..kaki tangan mengigil..jantung pun terus dup dap..dup dap...nak pulas minyak pun aku dah tak yakin..insaf kejap..terus bawa motor 30km per jam..tengok keta kiri kanan..aku terus jadi takut..

Nak tunggu lampu tu jadi hijau balik aku rasa lambat gila..kereta semua dah stop..tak bergerak sebab nak tengok..yang turun tolong pun adalah 2 3 orang..
Kreadit untuk mamat chinese tu..walaupun aku tengok dia telinga bertindik..seluar londeh..rambut pun merah..tapi dia la insan pertama yg tolong angkat orang tu ke tepi..yang lain tolong tengok jer..

Sebenarnya aku nak cter pasal aku tengah gler nak belajar edit gambar..buat masa ni aku lebih suka gunakan Photoscape..tapi biasalah software macam ni sekejap jer syonoknya..pastu bila dah lama2 borink la..mesti nak try software lain plak..

PHOTOSCAPE

PHOTOSCAPE

Dulu 1st time belajar editing..aku cuma pakai Picnik jer..kadang2 buka Photobucket..sebab dalam tu pun ada tempat untuk edit pic...pastu aku dah boring..asyik guna benda yang sama..tak mencabar langsung..

Pastu aku search dlm internet..jumpa plak ngan PICASA..mula2 memang sempoi la..nak edit pun senang..tak payah nak tunggu lama2 untuk upload..boleh terus edit & save..tapi dia hanya ada 3 frame..X ada choice..asyik2 yg itu jer..

PICASA

PICASA

So..akhirnya aku try juga guna Photoshop..buat masa ini aku masih menggunakan Photoscape la..Dah try belajar Adobe Photoshop Lightroom..tapi tak tahu la kenapa..aku blur terus..langsung tak tahu nak guna..mungkin sebab komputer ni yang tak betul kot...

ADOBE PHOTOSHOP LIGHTROOM

Memandangkan komputer pejabat ni ada sesetengah benda tak boleh install..aku rasa itulah sebabnya bila aku install Lightroom..separuh dari software dia tak boleh on..dah berpuluh kali aku cuba..tapi hasilnya tetap yang sama..leh upload tapi tak ada point..nak edit pun tak boleh..aku tak tahu kat mana la benda2 tu menyorok..cam nak kena soh orang IT tolong install kan jer..

ADOBE PHOTOSHOP LIGHTROOM

Aku tengah geram nak beli software untuk CS3 @ lebih advance sikit CS4..tapi kalau nak beli tu mesti kena ada Tok Gurunya...kalau nak belasah jer buat sendiri alamatnya memang tak jadi la sebab aku tahu dah benda tu susah nak faham..

Orang yang expert hari ini pun belajar dari basic..apatah lagi aku yang zero & nothing knowlegde about Adobe Photoshop CS4 tu..

Whateverpun..sebab aku minat..memang aku nak belajar juga..sebenarnya benda2 tu macam AUTOCADD juga...kena faham apa fungsi setiap konsul tu..Macam AUTOCADD dulu pun aku bukannya tahu time mula2 belajar..bagi aku tak berfungsi apapun benda tu..tapi bila dah lama2...ia memang satu benda yang menyeronokkan..
Tambah menyeronokkan bila sesuatu design tu berjaya disiapkan dengan sempurna..puashati sungguh..

Kadang2 aku terfikir juga nak beli Nikon D60 ke..D90 ker..tapi bila fikir balik...aku kena faham betul2 dulu pasal dah edit gambar baru leh beli benda alah tu..udahlah harga dia riban2..tapi kalau beli pastu terperuk dalam almari..no point la..buat menghabiskan duit jer...Aku target dalam masa 2 tahun aku dal Xpert pasal Adobe ni..belajar la sikit2..lama2 aku mesti leh teror cam orang lain..

Apa yang membuatkan aku terpengaruh dengan benda2 macam ni ialah bila tengok orang edit gambar cantik2...sekarang plak tengah glamour edit gambar pakai teknik HDR..Fuh!!cam gambar lukis tu..memang cantik..kadang2 cam tak percaya..betul ker wujud software yg boleh buat gambar besa2 jer jadi cam tu..tengok pun tenang jer..

Tapi orang yang selalu menggunakan teknik tu memang la ada camera yang canggih manggih..aku ada pun cameka nikon 8mp jer..sekarang lagi senang..snap pic just pakai N95 jer..sebab kalau nak berjalan2 malaih aku nak usung camera tu..

Apapun aku tahu i can do it..Yes!Yes!..ada aku kisah kalau orang nak kata aku sengal ker gila ker sebab nak belajar benda2 yang tak berfaedah tu...itu bagi orang2 yang tak langsung menghayati seni..tapi bagi aku benda2 tu adalah sesuatu yang hebat...boleh mengolah sesuatu itu daripada 'buruk' menjadi menarik dan sedap mata memandang..

Semua tu sebenarnya adalah 'kekreatifan' seseorang yang bukan semua orang ada..hanya orang2 yang tertentu sahaja yang memiliki anugerah dari Allah tu..

Harap2 aku berjaya & Good Luck For Me..
CS4..waiting for me...aku akan godam kau plak pas ni..selepas aku berjaya mengalahkan photoscape..hahahaha..(Gelak jahat)

No comments:

Post a Comment