Wednesday, August 11, 2010

Inilah akibatnya bila 'NAKAL'


Masa aku kecil2 dulu..kalau aku nakal pastu dapat habuannya..mak aku selalu kata, budak nakal biarnya rasa..time tu kalau aku menangis ker..melalak ker..memang tak ada saper yang ingin nak pujuk..sebab bila orang dah larang jangan buat tetapi tahap kedegilan aku diluar batas kemampuan akal nak fikir..akibatnya tanggung sendiri la..

Itulah yang selalu aku kata kat Allesya bila dia buas sangat..
Bila luka ker, jatuh ker..aku siap tambah lagi..saper soh degil sangat kan..

Tapi kisah yang satu ni terjadi diluar kawalan aku..selalunya Allesya memang begitu.
Kalau tengah buas2 tetiba jer senyap. mesti ada sesuatu yang dia buat.
Aku dah masak ngan akal dia..selalunya HP aku yang jadi mangsa kerakusan dia..
paling hebat pun dia tuang bedak kat lantai tapi yang satu ni memang lebih advanced...

Tengah aku masak kat dapur..aku dah pun buka Klip - Klip AF8 kat dia..
sebab itu memang peberet show dia..
tetiba jer dia jerit panggil 'Mama' sambil menangis2..tercampak senduk aku sebab terkejut...
Aku tengok dia dah mengelupur atas sofa..bila aku pergi dekat..
SubhanaAllah anak bertuah..

Dia boleh sapu cream panas yang selalu aku ngan papa
guna bila sakit badan + muscle ..dekat muka dia.
Tengok kat atas kening dah putih dengan cream tu..
Mata dia dah pejam..mulut dah nganga seluas2nya..sakit sangat la tu..

Aku pun apalagi, tak sempat nak belek2 dah..terus angkat bawa masuk bilik air..
Allesya punya gelupur tu buat aku tak boleh fikir apa dah..
terus aku celup dia dalam tong air..buka air..pegang kepala dia letak bawah paip..
sambil tangan aku berjalan..mulut aku pun berbunyi sekali..geram ada..risau pun ada..
kalau kat tempat lain tu ok lagi, ini bahagian mata plak..haru sungguh la budak ni..
teresak2 dia menangis..

Sampai kecut budak tu aku letak bawah air paip..
dah tahu dia salah..ikut jer apa yang aku cakap..aku soh pejam mata pun ikut jer..
kalau hari biasa..jangan harap dia nak buat macam tu..

Masih ceria bergambar ngan mama walaupun sakit mata

Bila Papa dia balik keje, aku cter la kisah anak dia yang terlebih kreatif..
susah hati orang tua tu..tengok dah ok..tak ada lah bawa g klinik..
tetapi esoknya bila ambil dari rumah pengasuh. mata dia dah merah..
tak tahulah sakit mata ker..effect kesan ubat tu ker..aku pun taknak ambil risiko walaupun nampak dia aktif macam biasa...
bawa g klinik..ambil ubat..bila cter kat doktor..doktor tu siap gelak lagi..


Allesya Nadia..ini last warning!!don't try again..ok!!!


No comments:

Post a Comment