Wednesday, April 27, 2011

My Peberet Food

Ape perasaan korang kalau dapat makan makanan peberet..mesti mak mertua lalu belakang pun..'ADA AKU KISAH' kan..memandangkan aku mmg bercita2 nak menghabiskan sayur2an dari Cameron yang ada dalam peti ais tu, maka dengan semangatnya aku campur segala sayur2 tu menjadi TOMYAM..

Walaupun Mr. Khusairi sangat2 tak ceria bila aku buat tomyam sbb dia tak makan, memang aku nak kata.."MEMANG AKU TAK KISAH"..Dia tak ceria jer..tapi dia mmg tak pernah halang aku nak makan...asalkan masak lauk lain untuk dia...


Tomyam sayur a.k.a daging lebih banyak dari ayam..* sbb nak menghabiskan bahan2 mentah yg ada dalam peti coz next week aku akan balik kampung seminggu..kalau dimakan dengan behun @ nasi panas + sambal, feeling dia tak sama macam makan ngan kari. *bagi aku la..


So, meh kita jenguk2 resepi tomyam mudah dimasak aku walaupun tak snap pun gambarnya..kita tampal gambar yg aku ceduk dari google ni ajelah ye..


Let's go baby..
  • Daging/Ayam/Sotong/Udang *ikut suka la nak letak apapun..
  • Sayur2an
  • Aku menggunakan pes dalam botol buatan thailand tu *pasaraya banyak jual..mmg sedap berbanding adabi/knor & lain2
  • Air asam limau
  • Stok Ayam
  • Garam/gula
  • Daun ketumbar
  • Bawang * potong besar
  • Daun limau purut
  • Serai
  • Lengkuas/Halia *ketuk jer
  • Cili padi * campak jer dalam periuk.

Cara2 dia..
Panaskan air, rebus dulu ayam & sebagainya sampai masak dengan halia & lengkuas.
Pastu tambah pes, stok ayam, garam, serai, cili padi.
Pastu baru masukkan air asam limau, daun limau purut.
Last sekali masukkan sayur2, masak sekejap & angkat. tabur daun ketumbar..

Oh HEAVEN..

No comments:

Post a Comment