Tuesday, January 8, 2013

Rosak Berjemaah

Hah!!tengok tajuk je pun bt aku dah hangen satu badan..Kisah pagi ni memang boleh tahan la mengugat iman..Hancussss berkecai semua..Tak taulah sebab apa..mungkin langkah kiri turun katil pagi tadi kot..
Semua nya malang...

Bangun awal..Pukul 5.30 pagi macam biasa..lepas laki aku siap2 pergi keje, aku pun memulakan rutin harian..Allesya bagus pulak hari ni..mandi awal...tapi sekenit tu pun sama naik juga la..bangun sekali...
Memula masak untuk breakfast..roti xda...tak perasan semalam..tau2 pagi tadi dah tumbuh cemdawan..
Ke tong sampah le perginya...buat omelette cacamarba..aku belasah je apa yg ada dalam peti...ok, Siap!!lepas tu nak masak nasi..tekan2 suis..x function..OMG!!sewel la jap..jam dah merangkak lepas pukul 6 lebih...Dengan ikan cencaru yang tengah terbakar atas dapur lagi..,..dapur sebelah pulak, daging direbus dengan api tahap nak bakar rumah tapi tak empuk2...Bongoks...

Tetiba..Airis plak melalak tak nak berhenti2..apa kes la plak budak ni..Oooo...okeh!!comfirm nak susu..Buat susu dulu, baru nak suap..Allesya kuar dari bilik air dengan basah lejun.."Mama..dah siap!!mak aiii..kau mandi kerbau ke apa ni..rambut basah sebelah...taik mata pun ada lagi..sesia kena halau ngan aku suruh mandi balik...Suap susu dulu..baru sedut 2 3 kali..xnak plak dah...alahai anak...pitam mama camni..

Lepas Allesya siap mandi, bagi dia pakai baju sekolah...rambut pun aku suruh sikat sendiri..jam dah 6 lebih pagi..haru!!!pastu buka kartun..bagi dua beradik tu tengok..

Masuk dapur sambung keje..angkat periuk nasi letak atas dapur..kita jadi mcm orang dulu2..tanak nasi atas dapur kayu...pegang ekor ikan..letak dalam oven...pusing 1/2 jam..okey..sengih jap...tiba2..

Tab!!!!!!

Gelap dowh....Blackout...Oven aku rosak hokeh!!!

Alamak..mana henpon aku..raba atas meja..nak jalan takut terpijak anak sebab aku tak nampak airis..Dah lah dia entah kemana perginya..tak ada dekat atas tilam...

Malang lagi..rupa2nya aku amik henpon laki aku yang tertinggal..tekan2 password tak masuk...tekan tak masuk..sambil tangan kacau daging yang dah kering air ni..bunyi macam dah nak retak kuali...alamak..jahanam..letak balik atas meja..raba henpon sendiri..tak ada..mana plak dah..camne nak on balik ni..kang kena karan..kejong aku..

Jerit2 tanya allesya henpon mama mana..selamba dia jawab xtahu...aku pun bongok..dalam gelap..mana la budak tu nampak..rupanya henpon dah duduk dalam handbag...huh!!menyusahkan...on balik suis..terang!!!xda jalan lain..pasrah panggang ikan atas dapur..daging liat tu aku campur je dgn brokoli..dah siap..pergi mandi..jam dah pukul 7..sudah!!!

Lepas mandi..tengok nasi..macam mentah..dah bertahun xmasak cara camtu..x tercapai dek akal aku hari ni..

Tengah tempek bedak kat muka..Allesya jerit.."Mama..Airis uk..uk"..Ya Rabbi..

Alang2 nak basuh tu..mandikan dia terus la..lejun baju keje aku sebab budak tu kalau mandi macam dicubit2..sikit pun xdiam..dari terhempas atas mangkuk tandas tu kang..biarlah aku kuyup...

Dah pakai baju kat di..kasii wangi2...aku pun dengan selamba amik bedak pureen terus tempek kat muka..berlari2 start kereta..angkut beg baju anak..handbag aku...tutup lampu..terus kuar..baru nak pijak lantai...kasut aku plak tercabut tapak...bengong tul la..apa kes pagi ni...benci!!benci!!!benci!!!

Terus masuk dalam kereta tak berkasut..jam 7.35 pagi..anak sekolah masuk pukul 8 pagi..aku kena punch sebelum pukul 8 pagi..dari hulu langat ke pandan indah makan masa 1/2 jam!!

Laju2 hantar airis kat umah pengasuh..terus pecut..orang pakai gear D..aku pagi ni..terus masuk gear 3!!!berdengung kete laki aku...& nasib baik tak bertembung dengan vios tu...Maap..maap..memang salah aku..memotong digarisan berkembar..kesemak perginya kereta tu..aku tau aku bersalah..tapi xsempat nak berhenti minta maaf...Kejam dowh!!!

Tak tau la kenapa..pagi ni semua rosak berjemaah..
Memula periuk nasi..oklah..aku boleh terima sebab dia dah berkhidmat dengan aku selama 5 tahun lebih..rege dalam RM40 je..tapi ada sentimental value sebab itu hadiah besday dari mak aku..

Pastu oven aku plak..tak tahu la rosak ke @ rumah tu memang jenis karan tak sampai...malas nak check..xsempat..
Kasut aku..memang kasut tu dah setahun xpakai..masa mengandung dulu..tak muat dengan kaki badak air ni..simpan dalam almari..tu yang lekang kot..xpe..kasut cokia je pun..xdalah sentap sangat..
|

|
|
|
|
|
|
|
|
|
*V* 

And yang latest..baru terima panggilan pukul 10.30 am tadi..laki aku tengah angin sebab henpon dia tak boleh buka..Salah aku lagi..maap..maap...tersilap amik henpon...and sesuka ati tekan password sendiri kat telepon orang..

Sudahnya..Blackberry dia xboleh buka..tapi serius aku tak tahu nape..sebab seingat aku..aku tekan 2 3 kali je..Aku yang salah ke atau blackberry problem...Memang kena bom la balik ni..
Tau aku salah...so..aku diam je la K..

Bukan itu je..pecah peluh aku masak breakfast utk laki aku..pastu kelam kabut..tertinggal atas peti ais..dihurung segerombolan semut yang tak sekolah..cian dia..makan apalah pagi ni....dlam hati dia mesti kata..malang benor aku dapat bini camni....kan..kan..kan...

Kalau ye pun nak jahanam berjemaah..tunggu la hari cuti..hari ni anak aku masuk sekolah time orang dah nak belajar ok...aku plak..haruslah berkaler2 punch pepagi ni..dengan muka xbersalahnya masuk opis..disambut dengan perut pulak yg meragam..Ah!!celaru gila hidup aku hari ni...
Xsuke!!!!

No comments:

Post a Comment