Thursday, October 6, 2011

Membawa Diri Sebentar

Tadi saya bawa diri ke sini
|
|
|
|
|
|
*V*

Look Out Point, Ampang

Tanpa makan & minum apa2..sorang2..hanya WTB 132 saya sahaja yang sudi menjadi peneman setia..betul2 mcm org bawa diri tu..memula stop tempat org2 yg selalu bercekerama memalam tu..sebab panas, terus lepak tepi jalan besar..bawah pokok..redup je..kebetulan bawah bukit tu tinggi...curam..yg nampak hanya ada bongkah batu..dalam kepala fikir juga..kalau terjun kat sini, sorang pun takkan jumpa..hohoho..cetek sungguh akal aku kan..tapi Alhamdullilah, ada seorang hamba Allah telah menyelamatkan aku dari hasutan syaitan durjana..
Dia adalah
|
|
|
|
|
|
*V*
Seorang lelaki yang berjalan kaki sejauh hampir 10KM sehari semata2 untuk mencari sesuap nasi..sambil pegang botol air 7up yg dah uzur betul rupanya *dlm tu air masak je..dia pergi dari satu tempat ke satu tempat pembuangan sampah. Pakaian, imaginekanlah seorang yg daif..carik..koyak rabak..memula aku tak peduli pun dia tertunduk2 tepi bukit tu cari tin kosong..lama2 aku terasa sangat2 nak tegur dia..

Dia muka takut2 je tau..tak tahulah takut ke malu..aku tanya dia..
Aku : Pakcik dari mana?
Pakcik : Ampang Saujana..
aku blur2 angguk je padahal tak tahu pun tempat tu..dia cakap, dia turun naik bukit tu tiap2 hari jalan kaki..aku pandang bukit tu pun gerun..tinggi kot..bila aku senyum, dia tanya,
Pakcik : Buat apa kat sini?..
aku pun on the sport cakap.."tunggu kawan"..*tipu sunat..hehehe
Aku tengok dia ambik tin yg dah lusuh, senyum je muka dia..aku pun tanya
Aku : Banyak dapat tin?
dia geleng perlahan tapi kemudian dia jawab
Pakcik : Alhamdullilah, tuhan masih lagi bagi pakcik rezeki untuk hari ni..
Wow!!bergenang airmata aku..tobat insaf..
Aku yg dah dalam ati ada taman ni pun buat2lah kesat mata cam ada habuk kan..dahlah hati sedang gundah gulana..lagilah terharu..Aku tanya..
Aku : Pakcik tinggal sorang je ke?"..dia angguk...
Pakcik : Takpe..Allah tu ada..
Mak aii..mana dtglah pakcik ni..bukan main dia punya ayat..nipis je cuping telinga aku dengar..airmata ni mcm air terjun dah..tak reti2 nak kaberline...tanpa sedar, aku dengan baik hatinya..buka wallet, amik 10 hengget..terus bagi kat dia..terkejut je muka dia..dia cakap kat aku..
Pakcik : Takpelah nak..pakcik tak minta pun..
aduyai...lagi mengembang rasanya mata aku..
Aku : Ambiklah pakcik..saya ikhlas.
Dia buat muka terharu..macam dia tak pernah tengok duit seringgit2..ada sepuluh keping tu..
Lepas dia pergi..*penat aku tengok dia naik bukit ....aku renung KL..baru aku tahu..semua org ada masalah..kecik..besar..selagi kita bernama manusia..kita tetap akan ada masalah..kita tengok kita miskin, tp masih ada lagi yg terpaksa mengutip barangan terbuang untuk meneruskan hidup..kita anggap kita malang..masih ada lagi orang yang belum tentu tidur beralaskan apa2...kita rasa kita kalah sebelum kita berjuang...tapi masih ada orang yang tidak pernah mengalah dengan dugaan hidup ini..

Dengan semangat yang aku curi dari Pakcik tu..aku tetiba rasa kuat..rasa macam..sekali kita buat kebaikan..Allah akan 10kali ganda kegembiraan..tapi bila sekali kita buat kejahatan..Allah akan balas berganda2 kesusahan buat kita..
Dan adalah satu perasaan yang indah hadir dalam diri aku bila aku terkenangkan Pakcik tu..
Terima Kasih Pakcik..harap nanti aku akan jumpa dia lagi.

not chumels : time turun dari Look Out Point..ada roadblock depan Hospital..aku dah stop kat tepi..tau dah..mesti melayang RM300 sbb lesen tak ambil lagi kat Metro, roadtax tertinggal kat opis....tapi dengan tawakal kepada Allah..aku lalu juga..traffic tu mmglah tahan bila tengok muka aku cuak kan..dia minta ic, lesen & roadtax..tapi dengan izin Allah..aku bg ic..dia angguk, aku bg lesen..dia kata dah xpired ni..aku kata..dah dapat full tp belum ambil..dia kata..nanti G amik tau, sekarang still declare xda lesen..pastu terus suruh jalan...roadtax yg tertinggal dalam beg kat opis langsung dia tak sebut..
Nampaknya aku buat sikit je kebaikan..Allah membalas dengan seribu kebaikan untuk aku..
Jumaat yang indah..memang sesungguhnya ia adalah penghulu segala hari..

No comments:

Post a Comment