Monday, June 17, 2013

Number four!

Allesya sudah berjaya habiskan sekolah dia satu semester..buat masa ini okeylah sebab bangun pagi pun xdalah sesusah mana...mula2 sekolah je dia buat perangai..lama2 bila dah biasa..xda masalah..


Dia bawa balik zirafah merah tu minta tampal dekat dinding..katanya nak tunjuk dekat papa..aku okey je..cuma aku tak faham..kenapa zirafah dia warna merah???
Aku : Kenapa giraffe ni kaler red?
Allesya : Yelah..giraffe memang kaler red...*bulat mata aku..

Mentang2 baru sekali pergi zoo..suka2 dia je kata zirafah warna merah...lepas tu bawa balik gambar lembu warna biru..hahaha...cikgu aku dulu xpernah ajar binatang kaler camtu...skunk dah canggih..binatang boleh kacuk macam2 warna..

 Sebelum cuti hari tu..dia exam..amboi..baru tadika dah periksa bagai..aku tengok soalan memang la macam makan kacang cap tangan..tapi bagi dia susah tu..erk??sebenarnya susah bagi aku sebab semua tulis dalam bahasa cina...tapi dia berjaya dapat 100% marks untuk Bahasa Cina & Maths..serius aku bangga...


Tapi aku geram sampai gigit2 bibir jugalah sebab dia punya Bahasa Melayu dapat 94%..See!!anak aku dah lupa asal usul...dekat rumah aku cakap bahasa iban ke??

Bahasa Inggeris salah satu..so dapat 99%..nak tau pasal apa??sebab buat huruf j terbalik..ekor 'j' tu patut ke kiri, dia bengkokkan ke kanan...
Dan hasilnya..dia dapat No 4 dalam kelas yang majoriti chinese student..seorang budak india dan hanya dua  orang budak melayu cuma clasmate dia tu memang dalam mykid melayu tetapi 100% speaking BI okey!! Bahasa melayu dia langsung xfaham...

Giler la aku tak bangga..dari 17 orang pelajar...dia budak melayu yang dapat tempat ke 4!! itupun teacher dia cakap sebab j dia ekor terbalik..kalau tidak no 3..

Aku xdalah marah sangat.dia bukan budak universiti...baru je kenal huruf...tapi aku kata kat dia..mama xbeli hadiah sebab xdpt no 1..kalau nak hadiah ..dapat no satu dulu..
jawapan dia memang semua OK! tapi xtahu okey ke tidak...

Tapi Tok Ayah dia belikan juga jam tangan ni..hadiah sebab cucu kesayangan dia dapat markah 100% untuk bahasa cina..
Papa dia plak beli hadiah sekali untuk besday..untung la..dapat no 4 pun dapat hadiah...aku dulu..dapat no 3 pun mak ayah tak bagi apa2...
Tapi aku jenis xkisah pun..faham mak ayah aku orang susah..


Tengoklah gelagat dia bukan main seronok lagi sebab aku benarkan dia tampal zirafah merah tu dekat dinding...xhabis2 ayat kata nak tunjuk dekat papa...adalah ulang dekat lapanpulohkali..


Tengah mama layan kakak dia yang seronok berposing...sikecik ni plak senyap2 je kucar kacirkan segala mainan yang ada...terbaiklah Airis..mama rasa terharu giler macam nak menangis sebab penat balik keje..mandi lepas tu terkejar2 amik korang dari rumah pengasuh..ini balasan kamu ye...xpe..xpe..ada ubi ada batas...tapi camne la mama nak balas..tengok muka selamber tak bersalah kamu tu...buat mama xjadi nak marah tau...

Selepas satu jam dia keluarkan semua harta benda yang ada..berpeluh sakan sampai kena tukarkan baju lainlah..kalau x..bau dia..masyaAllah..masam!!!
Akhirnya tertidur dengan peel sekarang..suka menyepit bawah ketiak aku...
Airis..airis...berbeza betul perangai kamu ni dengan kakak..pitam mama tau!

No comments:

Post a Comment