Sunday, October 10, 2010

Suker + Gumbira + Syonok Sangat (",)




Series nak bagitau..congrats to gomen coz up rege rokok sampai RM10..hihihi..aku suker gila coz pas ni tak banyak la pencemaran alam..*sape kata rokok x menyumbang kepada kerosakan bumi..cuba imagine kalau satu dunia ni isap rokok serentak..dia punya asap dalam sama level ngan kilang2 toksik yg beroperasi 24 hour tu tau..

1st hubby aku bagitau..siap dia sumpah2 lagi *ade orang xpuas ati ..hehehe..aku dah sengih2..pipi dah kembung2 nk tahan gelak..dalam ati..huhuhu..i like!!..pada sape2 yang jadi perokok tegar sejak sekian lama tu..inilah masanya nak stop dari isap benda yg xda faedah tu..buang duit jer..

Feeling nampak?? Jangan tiru aksi ini..

You alls tau tak..dari tahun 1985 - 1989, seramai 8733 orang rakyat m'sia mati kerana sakit jantung akibat merokok..
Memang perokok tegar sukar nak stop smoking..alasan they alls..payah + susah tapi sebenarnya diaorang tak suka menangung derita perubahan emosi sbb ketagihan. Adakala bagi yang orang yg stop smoke ni..badan jadi gemuk + rasa marah + sukar tidur + kuat makan..etc
Tapi ada jalan penyelesaiannya..bawalah bersenam..kan simple..

Tahu tak apa yang menyebabkan rokok tu sedap better dari nasi??sebab dalam rokok ada nakotin iaitu bahan kimia yang menyebabkan ketagihan..tetapi keburukannya ialah :
  • Ia meningkatkan XTVT usus, Airliur & Rembesan cecair Bronkial
  • Meransang sistem saraf (Tremor, Berpeluh & Loya & Diarea)
  • Meningkatkan glukosa dalam darah
  • Meningkatkan kadar nadi sebanyak 10 - 20 kali denyutan dalam seminit
  • Meningkatkan tekanan darah sebanyak 5 - 10 mmHg
Aku doa2 juga..harap2 pasni gomen up lagi rege dia lagi 15 hinggit!!..baru best..mesti aman damai Malaysia tanpa rokok..bebas dari asap tebal..sometimes aku bengang coz ada makhluk yg bengongs p hisap rokok dalam lift..aku pulak saja suker2 tunjuk geram..tutup hidung depan2 makhluk bebal tu..tak ada kesedaran sivik tul..

Dulu time aku sakit nak bersalin..ada cina sengal tu lagi selamba hisap rokok dalam Emergency Room O&G HUKM..Alololo..Tak skulah ker??udah ler ramai yang buncits kat sana..tunggu time jer..dia ngan selamba badak jer dok hembus2 asap tu..kebetulan hubby aku baru balik keje time anto aku tu..still ngan uniform..apa yang cina tu dapat..kena halau free je la..aku tengok laki aku macam nak debik pun ada mata bengongs tu..cina tu pun gelabah beruk jap..terus blah smbil say sori..yang nurse tu plak..bleh buat2 tak nampak..jam kul 3 pagi..bt keje sambil tidur la kot..*orang tengah susah ati bini sakit..lagi la tekanan perasaan..hehehe..

Berharap ler sangat agar pas ni dah tak ada tempat yang tulis 'NO Smoking' sbb rakyat m'sia semua dah insaf..tak payah ler ada iklan nakotin ke..super detox ker..semua tu penipu semata2..*aku dah try beli..hasilnya..elok letak dalam frame jer..langsung xberfungsi..

Aku pernah bernawaitu..if hubby aku stop smoking..aku nak sedekahkah something kat Masjid..Tanda kesyukuran tu...My Mum In law plak sure sedekah pisang kat Masjid..hehehe..kedah jer bt macam tu ok..itu sebenarnya itu semangat untuk orang yg aku sayang..tak mau dia sakit2..kalau bleh nak dia hidup seribu tahun lagi..hopely la..

To semua perokok2 di M'sia..jangan jadikan anda seorang yg muflis semata2 nak beli benda alah tu..cuba hitung balik..sebulan berapa anda belanjakan untuk beli rokok..rasa2 kalau 10 tahun anda merokok..agak2 kotak rokok tu boleh bina sebuah rumah kot..baik you alls saving jer duit tu..sok lusa leh G Mekah..

Aku nak senaraikan beberapa kebaikan merokok----sila la baca
  • Sudah tentu duit you alls selamat daripada membazir
  • Tahniah coz you alls menyumbang kepada kebersihan udara dan alam sekitar
  • You alls leh puasa penuh every year -- jangan terkejut jika ada yang xbleh puasa coz ketagih merokok *nasib baik Papa still boleh..but azan jer..1st mesti cari rokok..
  • You alls menyelamatkan banyak nyawa bayi2..asap tu menyumbang kepada kelahiran bayi pramatang
  • You alls berjaya mengurangkan risiko kenser paru2 + Koronari Jantung sebanyak 25% + Penyakit Saluran Nafaz Kronik (75%)
  • & banyak lagi la..You Alls fikirlah sendiri..

Keburukannya ---> aku tak mau kata apa2..you alls saksikan sendiri..

MAU KE JADI MACAM NI??

ATAU MACAM NI???



SO..KATAKAN





Tada..("<)

No comments:

Post a Comment