Saturday, November 27, 2010

Masakan tak ada nama

Hehehe..pertama sekali nak say sori to Kak Yan (Yan's Family, Frens, Travel, And Food Journal) sebab ciplak resepi..sebenarnya tak ada niat pun..minggu ni memang tak lalu nak makan ditambah lagi dengan kepala weng2..so nak bagi selera terbuka..gagahkan diri walaupun dari ruang tamu nak ke dapur pun 2 kali berhenti..tapi sebab dah nekad..ambik lesung batu..dok depan peti ais..*siap minta Allesya tolong lagi..nak sediakan bahan2 untuk buat Sambal Hitam..

Sambil duduk bersila..ambik cili..tumbuk..capai bawang..buang kulit pastu potong dua..letak dalam mangkuk..minta allesya tolong letakkan air..terkial2 cari ikan bilis..adalah baki beberapa ekor pas buat ikan bilis goreng kicap *makanan peberet papa..tumbuk pun pelan2..sebab setiap kali anak lesung tu berlaga ngan ibu dia..tiap kali tu la aku rasa nak muntah..sakit sungguh kepalanya..

Walaupun seksa..tapi aku kuatkan semangat..so berjaya juga menyiapkan Sambal Hitam..nampak macam dah kecur air liur..tetiba terpandang pula bunga kantan yang berlambak dalam freeze..*aritu tamak p patahkan semua bunga kantan mak..ingatkan bleh la masak laksa..nampaknya berangan ajelah kalau dah tak sihat macam ni..

Aku pun hiris halus2..allesya tolong ceraikan bunga dia selapis2..bagusnya anak mama..letak dalam lesung pastu aku tenung jer..takkan aku nak makan sambal mentah macam ni bercampur ngan bunga kantan..ingat lembu ker??..

Bangun pelan2..ambik kuali dan panaskan..capai minyak..bubuh sikit dalam kuali..dah panas..aku masukkan segala bahan yang aku dah tumbuk tu..tarik kerusi duduk depan dapur..kacau kejap..pastu duduk balik..berulang2 aku buat benda yang sama..bila rasa..aku boleh la sengih sebab sedap rupanya..ada rasa pedas, masam, masin..bau dia pun wangi..kira secukup rasa la..*bila kena ngan nasi panas..aroma dia menambat selera tau...bagi sape2 yang tak lalu nak makan..tekak loya2..memang sesuai sangatlah makan ngan nasi panas..

Nak tengok hasilnya masakan aku yang tak ada nama..hasil percubaan orang yang sakit teruk..tapi kena paksa diri makan..*dah serik kena drip..lebam tangan sampai hari ni tak ilang lagi..Ini lah hasilnya..what do you think??

|
|
|
*V*

Pandangan dari atas..Nampak juga bunga kantan yang tidak mampu dipotong halus..

Pandangan dari sisi lebih menyelerakan..ahaks!!

No comments:

Post a Comment