Friday, November 26, 2010

Semua patut TAHU

Memang sedap kalau dibuat ulam



Pengelasan saintifik
Alam: Tumbuhan
Divisi: Magnoliophyta
Kelas: Magnoliopsida
Order: Fabales
Keluarga: Fabaceae
Subkeluarga: Faboideae
Tribe: Vicieae
Genus: Vicia
Spesies: V. faba
Nama binomial
Vicia faba
L.
Sinonim

Faba sativa Moench.



Rupa kacang yang korang selalu makan tu..

Kacang parang kaya dengan bahan tyramine (terbentuk dari protein yang sudah pecah.Tyramine atau phenylethylamin yang boleh bertindak mengembangkan saluran darah, jadi menyebabkan migrain, dan dengan itu perlu dielakkan oleh mereka yang mengambil "monoamine oxidase (MAO) inhibitor" (Monoamine oxidase B (MAO-B) is an enzyme which breaks down dopamine and other chemical transmitters during normal brain functioning. This process leads to formation of hydrogen peroxide, a noxious substance which contributes to oxidative stress and cell death).

Kacang parang yang mentah mengandungi bahan vicine, isouramil dan convicine, yang mampu menyebabkan "hemolytic anemia" pada pesakit dengan keadaan diwarisi yang dikenali sebagai "glucose-6-phosphate dehydrogenase deficiency" (G6PD). Keadaan yang mampu membawa maut ini dikenali sebagai "favism" sempena kacang parang ("fava bean").

Kacang parang kaya dengan L-dopa, bahan yang digunakan secara perubatan bagi rawatan penyakit Parkinson. L-dopa juga merupakan agen natriuretik, yang mungkin membantu mengawal hipertension.

Kawasan asal kacang parang berkait dengan kawasan demam malaria. Terdapat kajian epidemiologikal dan vitro yang mencadangkan bahawa hemolysis terjadi akibat favism bertindak sebagai perlindungan dari malaria, kerana sesetengah spesies protozoa malarial seperti Plasmodium falcipacrum amat sensitif kepada kerosakan oksida akibat kekurangan enzim glucose 6-phosphate dehydrogenase, yang jika tidak melindungi dari kerosakan pengoksidaan melalui penghasilan glutathione reductase

Nots Chumel :
Setelah dikaji dan diselidik..akhirnya aku tahu mengapa dan kenapa aku bleh sakit kepala a.k.a migrain tahap kronik yang hampir2 bleh meragut nyawa jika terlewat..sebab aku makan kacang parang..uuuuwwwwaaaa..awatlah aku tak terfikir langsung yang benda alah tu mampu membunuh..disebabkan aku memang migrain..so pas ni diharamkan terus makan benda yang bernama kacang parang tau..bukan pada yang ada penyakit G6PD jer..yg menghidap sakit kepala terlampau..migrain..gout..sakit sendi + urat dan beberapa lagi penyakit dalaman..anggap jer benda tu bukan makanan sebab dia sebenarnya racun dalam senyap...

1 comment:

  1. Salam.tuan mana boleh dapatkan kacan pRang(vicia faba) ?

    ReplyDelete