Wednesday, November 17, 2010

Rayer Kurban



Semalam 17 November 2010..
Aku bersama dengan jejaka yang berada didalam gambar tu beserta ngan budak chumel ni..


telah balik beraya ke pahang..walaupun balik hari jer tapi best sesangat dapat menjejakkan kaki ke kampung halamanku yang terchenta..

Ia bermula pada pukul 6.30 pagi :
Itupun sebenarnya dah terlewat..nasib baik kakak aku call dari Pekan, Pahang ucap Selamat Hari Raya..dia ingat aku dah sampai kampung tetapi sebenarnya aku masih bermalas2 di atas katil sambil melihat 2 orang kesayangan aku yang sorang tido ala2 superman dan bersedia nak terbang dan sorang lagi tidur ala2 orang yang tengah merenung masa depan..

Aku bangun mandi..siapkan apa yang patut..pastu terus aku jadi tarzan di pagi hari..buka lampu..buka sound kuat tetapi hasilnya..2 orang itu masih lena..huhuhu..eloklah..anak ngan bapak sama jer..
Aku kejut Allesya soh bangun kata nak jalan..dia siap geleng2 kepala sambil mata pejam kata takmau ikut....cerdik kamu ye sayang..


Akhirnya masing2 ngan muka mamainya selamat dibangunkan pada pukul 7 lebih..eemm..bolehla.

8.00 am :
Naik kete, baca doa & gerak..aku drive..hari ni driver turun pangkat..volunteer nak jadi co - pilot..aku skodeng melalui rayban jenama police dia tu..tengok mata dah terkatup..bleh sambung balik mimpi yang terganggu tadi..aku biarkan aje sebab aku memahami dia baru saja boleh berjumpa bantal dia lebih kurang pukul 3 pagi selepas keluar mencari rezeki untuk anak bini..


8.10 am..
Berhenti isi minyak..isi penuh2..sambil topup touch N Go yang berbalance RM0.30 jer dalam tu..stand by takut tol jammed..pastu meneruskan perjalanan..Kakak aku yang sorang lagi dah call plak..tanya kat mana..aku cakap otw tapi masih dalam KL..huh!!ditalian ada suara hampa..aku tau dia bukan xcited nak tengok aku balik pun tapi xcited nag tengok tudung yang dia pesan soh aku beli satu kodi kat jalan TAR tu kan..
nasib baik aku tak cakap aku lupa bawak balik..kalau tak maunya dia terus letak tepon..


8.30 am:
Sampai gombak..ada orang lapar plak dah..eemmm..memandangkan Old Town jer yang buka..kami breakfast dulu bersama..tak rasa macam nak balik rayer pun..macam saja jalan2 cari makan jer..Aku tengok ramai juga orang melayu makan kat situ..
siap bace paper lagi..muka selamba jer..tak sedih2 pun tak balik raya..tapi aku tak ler heran coz tengok satu family tak kira laki pempuan just pakai suar pendek..rambut pun kaler2..eemm..kesimpulan yang aku buat..maybe diaorang pun tak tahu 'Raya tu apa?'..

9.00 am :
Meneruskan perjalanan..ada budak sudah buat perangai..mengantuk la tu..pas bergaduh ngan bapak dia terus tertido kat krusi belakang..big bossnya plak..ah!!!sudah ke London..tinggalkan aku sorang2 memandu..keta tak banyak..
so..pasang lagu dan nyanyi..tak sangka kuar juga lagu raya di hari rayer kurban ni kan..

Aku siap feeling sesorang nyanyi lagu dayangku intan..sambung ngan lagu sudirman plak pastu..hingga lagu orang putih pun aku bedal..janji jangan tertido..

10.40 am :
Hehehe..Dah nampak bumbung ijo umah mak aku...aku selamat tiba di hadapan rumah
no : 125 (F) Jengka 25..yeahhh!!!sudah nampak muka mak..sengih jer..dia tak tau yang anak dia ni drive macam ribut..berlumba sesorang sebab jalan memang lengang..pas salam2..sesi melihat hidangan apa yang ada..
Wah!!!!senarainya ialah :

  1. Rendang Opor Daging
  2. Nasi Minyak
  3. Ketupat Daun Palas
  4. Lemang
  5. Ayam Masak Merah
  6. Gulai Rebus
  7. Pulut Kuning
  8. Ikan Patin Masak Tempoyak
  9. Koktail
  10. Agar2 bandung
  11. Kuih Muih
Semua masakan mak bleh dikategorikan kelas pertama ni..
Huhuhu..selera aku terbuka..lapor terus jadinya..
amik pinggan dan makan..makan DAN makan..


2.00 pm :
Abang aku bersiap nak G beraya ke Subang..sebelum tu dah berbahagi daging kurban..banyak sesangat..maklumlah tahun ni kurban untuk 2 orang anak buahku yang chumel..

Dah berbahagi 5 bahagian pun still banyak lagi..aku orang yang ambil paling sikit sebab nak amik bebanyak pun aku bukan pakar buat rendang..setakat goreng kicap tu bleh la..

4.30 pm :
Abang aku sorang lagi nk balik Shah Alam...sok kan keje..So, tinggal aku ngan mak + keluarga kecil aku..Baru nak baring..pakcik aku call kata nak datang..eemmm...cepat2 aku buka periuk makan nasi lauk gulai tempoyak ikan patin..sebelum tu round sekeliling umah dulu..kutip ulam2 mak yang tersangat lah banyak & segar bugar..
Yang menjadi mangsa aku..kacang parang..kacang botol dan ulam raja..cukup kot..so..dah decide pucuk serai kayu, pucuk ubi, buah mas cotek, kacang panjang nak kutip bawa balik KL..temu lawak aku malas nak gali..cangkul pun tak jumpa..lainkali la *aku kan hantu ulam..


Pastu paskcik aku datang..menyembang sampai kul 7 pm..pas they alls balik kami pun bersiap nak balik KL..pas maghrib..sampailah saatnya waktu berpisah..huhuhu..tak puas jumpa mak..waktu hulor duit raya..aku syahdu la jap..dulu kcik2 mak yang bagi duit kat aku..dah besar2 ni sendiri mau ingatlah kan..cium mak macam takmo lepas tu..Mr. Khusairi tu pandang buat tak tau jer..dia tau aku dah nak nages..hikhikhik...

So..say good bye & meneruskan perjalanan pulang..jalan masih lenggang..sembang2 ngan driver yang telah dinaikkan pangkat semula..
Cik Allesya sudah lena sebelum sempat kuar dari Jengka 25 lagi..


Sampai KL kul 9.40 mlm..
G 7E beli maggi..ada orang lapar lagi..aku sudah kenyang..balik kemas barang..masakkan maggi untuk for my hubby pastu terus ajak Allesya tido..sok keje...:-(..bad news la..sebab ati tertinggal kat pahang tadi..lupa nak amik bawa balik..miss my hometown!!!!



No comments:

Post a Comment